اهداف تعهدنامه ی جدید سازمان جهانی بهداشت برای سرعت بخشیدن به اقدامات مرتبط با دیابت

16آوریل 2021- هدف از یک اقدام جدید جهانی دیابت که از طرف سازمان بهداشت جهانی 100 سال پس از کشف انسولین، راه اندازی شده است، تلاش برای تقویت اقدامات لازم برای جلوگیری از دیابت و ارائه ی درمان به همه کسانی است که به آن نیاز دارند.

این ابتکار جهانی، امروز در اجلاس جهانی دیابت که با همکاری دانشگاه جهانی بهداشت و دولت کانادا و با حمایت دانشگاه تورنتو برگزار می شود، راه اندازی می گردد. در طول این رویداد، مایکل آر. بلومبرگ ؛ سفیر جهانی WHO برای بیماری ها و آسیب های غیرواگیر، و وزرای بهداشت تعدادی از كشورها و همچنین كارشناسان دیابت و افراد دیابتی، در مورد راههایی كه از این تلاش جدید حمایت می كنند، بحث و گفتگو می کنند. سایر آژانس های سازمان ملل، شرکای جامعه مدنی و نمایندگان بخش خصوصی نیز در این تلاش جهانی مشارکت خواهند کرد.

خطر مرگ زودرس در اثر دیابت در حال افزایش است

دکتر تدروس آدنوم گبریزوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، گفت: نیاز به اقدام فوری در مورد دیابت بیش از هر زمان دیگری روشن است. در 40 سال گذشته تعداد افراد دیابتی چهار برابر شده اند. این تنها بیماری مهم غیرواگیری است که خطر مرگ زودهنگام در آن افزایش یافته است. هم اکنون، تعداد زیادی از افرادی که بهCOVID-19  شدید مبتلا هستند و در بیمارستان بستری می باشند، دیابت دارند. این اقدام جهانی دیابت به تعهد سیاسی برای اقدام در جهت افزایش قابلیت دسترسی و مقرون به صرفه بودن داروهای نجات دهنده ی دیابت و همچنین پیشگیری و تشخیص آن کمک خواهد کرد.

پتی حاجدو، وزیر بهداشت کانادا، گفت: کانادا دارای یک تاریخ افتخارآمیز در زمینه تحقیقات و نوآوری در دیابت است. از زمان کشف انسولین در سال 1921 تا صد سال بعد، ما برای حمایت از افراد مبتلا به دیابت به کار خود ادامه داده ایم. اما ما نمی توانیم به تنهایی با دیابت مقابله کنیم. ما باید دانش خود را به اشتراک گذاریم و همکاری بین المللی را تقویت کنیم تا به افراد دیابتی، کمک کنیم که زندگی طولانی تر و سالم تری را در کانادا و سراسر جهان داشته باشند.

اقدامات فوری در مورد افزایش دسترسی به انسولین ارزان قیمت مورد نیاز است

یکی از فوری ترین زمینه های این اقدام جهانی، افزایش دسترسی به ابزارهای تشخیصی دیابت و داروها ، به ویژه انسولین، در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ​​است.

معرفی یک برنامه ی آزمایشی به نام WHO prequalification of insulin، در سال 2019 گام مهمی در این جهت بوده است. در حال حاضر بازار انسولین تحت سلطه سه شرکت بزرگ است. اجازه ی زودهنگام به تولید آنالوگهای انسولین تولید شده توسط تعداد بیشتری از تولیدکنندگان و تایید سریع صلاحیت آنها، می تواند به افزایش در دسترس بودن انسولین با کیفیت، در کشورهایی که در حال حاضر تقاضای آنها برآورده نمی شود، کمک کند. علاوه بر این، در حال حاضر بحث و گفتگو با تولیدکنندگان انسولین و سایر داروهای دیابت و ابزارهای تشخیصی دیابت در حال انجام است تا راههایی را برای تأمین تقاضای این اقلام با قیمتهایی که کشورها قادر به تهیه آن باشند، بیابند.

انسولین تنها کالای کمیاب نیست: بسیاری از مردم برای تهیه ی گلوکومترها( قند سنج خانگی) و نوارهای آزمایش آن نیز در چالش هستند.

علاوه بر این، تقریباً نیمی از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 ، تشخیص داده نمی شوند و 50٪ از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انسولین مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند، که این موضوعات آنها را در معرض خطر ناتوانیهایی قرار می دهد که قابل پیشگیری هستند و همین موضوع سبب بروز عوارض جبران ناپذیری مانند مرگ زودرس، قطع عضو و اندام و کاهش بینایی می شود.

نوآوری با تمرکز بر توسعه و ارزیابی فناوری های ارزان قیمت و راه حل های دیجیتالی برای مراقبت از دیابت، یکی از اجزای اصلی این اقدام جهانیخواهد بود.

اهداف جهانی برای توافق

این قرارداد،همچنین با تعیین اهدافی برای مراقبت از دیابت در کل جهان، بر روند تسهیل پیشرفتها در زمینه ی این بیماری و مراقبت از بیماران متمرکز خواهد شد. در پروژه ی "برچسب قیمت جهانی" هزینه ها و مزایای دستیابی به این اهداف جدید بطور کمّی سنجیده خواهد شد. این موافقت نامه همچنین از انجام تعهداتی که دولتها به آنها متعهد شده اند، برای گنجاندن راه های پیشگیری و درمان دیابت در مراقبت های بهداشتی اولیه و به عنوان بخشی از بسته های پوشش جهانی بهداشتی حمایت خواهد كرد.

دکتر Mikkelsen، مدیر گروه بیماری های غیرواگیر درسازمان بهداشت جهانی، گفت: یک هدف اصلی در توافقنامه جهانی دیابت متحد کردن ذینفعان اصلی بخشهای دولتی و خصوصی و به طور اساسی ، افراد مبتلا به دیابت، حول یک دستور کار مشترک، برای ایجاد حرکت جدید و ایجاد راه حلهای مشترک است. رویکرد همکاری جهانی برای پاسخ بهCOVID-19 به ما نشان داد که وقتی بخشهای مختلف برای یافتن راه حلهایی برای یک مشکل فوری بهداشت عمومی با هم کار می کنند، می توان به چه موفقیتی دست یافت.

افرادی که اجلاس را تماشا می کنند، از افراد مبتلا به دیابت از هند، لبنان، سنگاپور، جمهوری متحد تانزانیا، ایالات متحده آمریکا و زیمبابوه در مورد چالش هایی که در مدیریت دیابت با آنها روبرو هستند و چگونگی غلبه بر آنها می شنوند. بخشی از این اجلاس به افرادی كه با دیابت زندگی می كنند، اختصاص داده شده است تا آنها از طریق یک پلتفرم جهانی آنچه از این قرارداد انتظار دارند و چگونگی مشاركت در توسعه و اجرای بیشتر آن را توضیح دهند.

دکترApoorva Gomber ، یک مدافع دیابت که خود به دیابت نوع 1 مبتلا می باشد و در این اجلاس شرکت می کند، گفت: زمان آن فرا رسیده است که نه تنها برای زندگی با دیابت، بلکه برای رشد و نمو افراد مبتلا به دیابت یک اقدام مشترک صورت گیرد. وی افزود: ما باید با قدرت از این فرصت همکاری جهانی استقبال و از آن استفاده كنیم تا اطمینان حاصل نماییم كه می توانیم ظرف چند سال بعد با نگاهی به گذشته بگوییم سرانجام، كشورهای ما مجهز هستند تا به افراد دیابتی در داشتن یک زندگی سالم و پربار كمك كنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210416/WHOe28099s-new-initiative-aims-to-speed-up-action-on-diabetes.aspx